„Super Wiewiórka – Przyjaciółka Oli i Kuby”
Lubelski Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża
Lubelski Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża
Pomysł stworzenia programu “Super Wiewiórka – Przyjaciółka Oli i Kuby” narodził się w 2001 roku. Jego twórcami byli pracownicy i wolontariusze Polskiego Czerwonego Krzyża – uczestnicy warsztatów “Wolontariat w planach działania Polskiego Czerwonego Krzyża na najbliższe lata i w projekcie Strategii PCK do 2010 roku”. Tam postanowiono skorzystać z programu Młodzieży Słowackiego Czerwonego Krzyża „Evicka nam ohorela“ i adaptować go do potrzeb polskich dzieci. Na początku 2002 w trzech okręgach: lubuskim, łódzkim i małopolskim przeprowadzono pilotaż programu. Podczas jego trwania przeszkolono 1200 dzieci w 30 przedszkolach. Program był realizowany przez 45 wolontariuszy PCK.
Faza pilotażowa została bardzo wysoko oceniona zarówno przez dzieci, rodziców, wychowawców przedszkolnych, jak i wolontariuszy realizujących program – na 10 punktów przyznano ich aż 9,3! Na podstawie oceny programu wprowadzono udoskonalenia w samym programie jak i jego materiałach edukacyjnych. Sukces fazy pilotażowej zadecydował o jego rozpoczęciu już w wymiarze ogólnopolskim w II semestrze roku szkolnego 2002 / 2003, stając się oficjalnym programem Młodzieży Polskiego Czerwonego Krzyża.
Adresaci/uczestnicy
1. Charakterystyka.
Dzieci w wieku 4 – 7 lat z dwóch najstarszych grup przedszkolnych i pierwszej klasy szkoły podstawowej.
2. Sposób naboru.
Program „Super Wiewiórka” realizowany jest w przedszkolach i szkołach podstawowych w całym kraju. W programie tym biorą udział wszystkie dzieci uczące się w przedszkolu i szkole odpowiadające kryteriom wiekowym programu (4 do 7 lat).
Opis programu
1. Założenia i cele programu.
Brak spójnego, jednolitego programu dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jak i duże narażenie dzieci na różnego rodzaju wypadki, stały się bodźcami do stworzenia programu „Super Wiewiórka” opierającego się na zagadnieniach:
– Pierwszej pomocy i bezpieczeństwa – konieczność wprowadzenia małych dzieci w zagadnienia bezpieczeństwa
– Higieny – konieczność kształtowania u dzieci właściwych nawyków higienicznych w celu zapobiegania chorobom
– W związku z narastającą falą przemocy na świcie, brutalizacją życia, pojawia się konieczność pokazania dzieciom pozytywnych wzorów zachowań w celu kształtowania postaw tolerancji i wrażliwości
– W związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej – konieczność przygotowania dzieci do integracji europejskiej
Cel strategiczny programu
Wzmocnienie procesu wczesnej edukacji.
Cel operacyjny
Wykształcenie nawyków dbałości o bezpieczeństwo, higienę, tolerancję i pomoc potrzebującym u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Oczekiwane efekty
Ukształtowanie u dzieci:
– Postawa cechująca zachowania bezpieczne podczas nauki, zabawy i odpoczynku
– Postawa przestrzegania zasad bezpieczeństwa komunikacyjnego
– Postawa przestrzegania nawyków higienicznych i dbałość dzieci o higienę osobistą
– Umiejętność udzielania pierwszej pomocy w nagłych i codziennych wypadkach
– Znajomość numerów alarmowych i umiejętność prawidłowego korzystania z nich
– Znajomość i umiejętność posługiwania się podstawowymi materiałami opatrunkowymi
– Umiejętność racjonalnego zachowania i współpracy z rówieśnikami, osobami dorosłymi i personelem medycznym przy wypadkach
– Postawa przestrzegania zasad prozdrowotnych – zwiększenie udziału o 30% w diecie dziecka spożycia owoców i warzyw jako źródła witamin
– Postawa niesienia bezinteresownej pomocy drugiemu człowiekowi
– Postawa przejawiania wrażliwości, tolerancji oraz walka z dyskryminacją u dzieci.
– Poczucie współistnienia z innymi narodami europejskimi.
2. Formy i metody realizacji
Zadania programu
– Przeprowadzenie bloku 17 zajęć edukacyjnych dla wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w przeciągu każdego roku szkolnego.
Blok zajęć obejmuje zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa, dbałości o higienę, pierwszej pomocy, tolerancji i pomocy potrzebującym. Szczegółowe zadania znajdują się w opisie każdego z 17 zajęć, a dokładny ich plan w harmonogramie spotkań.
Pomoce dydaktyczne
W realizacji programu wykorzystywane są pomoce dydaktyczne:
– Podręcznik metodyczny, który otrzymuje każda osoba prowadząca zajęcia.
– Pakiet dla dzieci (kolorowanka, znaczek i legitymacja „Klubu Wiewiórka”, dyplomik) – cena 4,00 zł
Lubelski Oddział Okręgowy
Polskiego Czerwonego Krzyża
ul. Puchacza 6
20-323 Lublin
tel: 81 532 08 27
tel/fax: 81 532 90 87
Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasza strona była Twoim ulubionym adresem. Twoje preferencje są dla nas ważne i honorujemy je. Będziemy wykorzystywać dane, na które wyrazisz zgodę. Aby uzyskać więcej informacji na temat naszych zasad dotyczących danych, prosimy odwiedzić naszą stronę Warunki przetwarzania danych.
AkceptujęWięcejPoprzez pliki „cookies” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Cookies” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
Pliki „cookies” używane są w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych. Używane są również w celu tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, z wyłączeniem personalnej identyfikacji użytkownika.
Stosowane są, co do zasady, dwa rodzaje plików „cookies” – „sesyjne” oraz „stałe”. Pierwsze z nich są plikami tymczasowymi, które pozostają na urządzeniu użytkownika, aż do wylogowania ze strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki pozostają na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików „cookies” albo do momentu ich ręcznego usunięcia przez użytkownika. Pliki „cookies” wykorzystywane przez partnerów operatora strony internetowej, w tym w szczególności użytkowników strony internetowej, podlegają ich własnej polityce prywatności.
Dane osobowe gromadzone przy użyciu plików „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.
Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików „cookies” na urządzeniu końcowym. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików „cookies” w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików „cookies” dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Ograniczenie stosowania plików „cookies”, może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.